söndag 31 januari 2010

Miramax ett minne blott


Filmens motsvarighet till Factory Records(?) finns ej mer. Parallellen kanske haltar men på något sätt känns Harvey Weinstein (på bilden framför sin bror Bob) som en Tony Wilson med affärssinne. Miramax stängde hursomhelst i torsdags dörrarna till kontoret där de drivit filmmakare och personal till gråten och vansinne om vartannat. Bröderna står däremot inte utan jobb, de sålde redan i början av 1990-talet företaget till Disney och startade för några år sedan nya the Weinstein Company i samma veva som de sa upp sig från Miramax.

Här är en lista på mina tio Miramax-favoriter:

10. Sin City
En film jag var tvungen att se om ett par gånger innan jag ens kunde följa handlingen - allt var nämligen så jävla snyggt.

9. Gone Baby Gone
De som känner mig väl kan intyga att jag alltid hävdat att Ben Affleck är oerhört underskattad, och i sin regidebut bevisar han det.

8. Jackie Brown
Handlingen är inte i klass med Pulp Fiction men dialogen är lika bra, om inte bättre, i denna Elmore Leonard-filmatisering. Gillar du Tarantino kan jag bara hålla med Cramby och varmt rekommendera Leonards böcker.

7. Swingers
"You're so money!"


6. Good Will Hunting
Är med på listan mest för att jag alltid varit lite småkär i Minnie Driver (och Ben Affleck naturligtvis).

5. Clerks
Så jävla smart, får en nästan att tro man själv skulle kunna göra film. Finansierades av Kevin Smiths kreditkort (plural).


4. There Will Be Blood
Titeln är ju värdig en Slayer-skiva och Daniel Day Lewis är tusen gånger läskigare än Tom Araya.

3. Reservoir Dogs
Om Reservoir Dogs vore en debutskiva skulle den vara den näst bästa någonsin.

2. No Country For Old Men
Jag måste erkänna att jag fortfarande inte förstår vad Tommy Lee Jones pratar om i slutet men det gör ingenting.

1. Pulp Fiction
Den här filmen betydde för mig det samma som Supershitty to the Max, födde ett intresse, ett maniskt intresse som (för)följt mig sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar