lördag 9 januari 2010

Jag lämna mitt hjärta i Göteborg


(En liten återkoppling till spellistan vi gjorde v. 52, den om Alf Robertson.)

Det är en sargad man som hörs i "Jag lämna mitt hjärta i Göteborg", den där låten som skulle blivit Alf Robertsons väg tillbaka till Svensktoppen, till husvagnscampingar och kaffetermosar. En låt som - om den hade blivit färdig - säkerligen kunde ha satt många MILF-hjärtan i brand. Men jag vill ändå tro att Alfs försvenskning av klassikern "I Left My Heart In San Fransisco" är bäst precis såhär, rå, opolerad och, likt Johnny Cash sista inspelningar - väldigt ärlig.

När Alf gick in i studion tillsammans med producenten/artisten Björn Olsson (Håkan Hellström, Soundtrack of Our Lives m.m) snackades det en hel del om comeback i media. Så blev det ju som bekant inte. Alf gick bort och lämnade några ofärdiga inspelningar med Björn efter sig, inspelningar som senare sattes ihop tillsammans med en några år gammal liveupptagning. Knappast en lyckad albumkomposition men båda delarna är klart lyssningsvärda, var för sig. Albumet finns (som så många andra Alfbum) på Spotify för den som vill lyssna på både demoversioner av vad som kunde blivit något stort, och en minst sagt annorlunda liveupptagning som närmast liknar buskismonolog med pausmusik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar