tisdag 5 januari 2010

Death of a Ladies' Man



..och där! var jullovet slut. Vad fick du i julklapp? Jag fick en stor hård klapp. I huvudet. Eller det var mer av en mental julklapp, men jag har ändå förvisat mig till soffan och tv-spelet för att kurera mig. Nu har jag blivit knäpp i huvudet istället av allt stillasittande och grubblande. Men it's all good! För jag har lyssnat på Leonard Cohen (ni vet han den där gubben som känns tryggare än din faders knä, fast som du ändå vet kommer ligga med dina flickvänner när du vänder blicken). Och det tänkte jag att ni också ska få göra, för jag har nämligen gjort årets första spellista bestående av enbart Cohen-alster.

Leonard Cohen är mer än bara en kanadensisk jude med mörk röst. Leonard Cohen är en spännande gåta man desperat vill lösa. En musikalisk pionjär och en poet. En författare. En man som gjort Dylan bättre än Dylan. Som gjort album med Phil Spector. Som skrivit "Hallelujah" (något som Jeff Buckley inte gjort). Som gått i kloster. Vänslats med Janis Joplin. Varit med i Miami Vice (om än bara ett avsnitt) och så vidare.. Men det allra mest fascinerande: han har aldrig blivit en parodi på sig själv. När andra artister går och blir gamla och börjar göra trötta covers på sig själva är Cohen fortfarande en man med något att säga. Det är en bedrift.

Såhär kan Leonard låta när jag får välja: v. 01 - Death of a Ladies' Man

För övrigt är det tur att vi har en liten bror i vårt stall som inte viker en tum från sina plikter och inspirerar oss andra att ta tag i våra liv och åtaganden. Ace, var håller du hus?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar