fredag 29 januari 2010

Haiti crime


Jag har egentligen ingen som helst lust att skriva någonting. Och verkligen ingenting alls att säga. Men eftersom det sistnämnda ändå är sinnebilden av bloggen som medium, så kanske jag kan med ändå. Kanske kan jag till och med klämma in något som har med musik att göra.

Idag var jag på Liljevalchs premiärtjafs för Vårsalongen och kan konstatera att: konstnärer mår fanimej inte tillräckligt dåligt längre. Sjukt glättigt, spexigt och platt. Börja måla tavlor i blod. Konst ska faktiskt kännas. Men tack för öl och mat. Och halvspännande musik från något Konstfacksband. Sen åkte jag till Fryshuset (!) för att se någon kompis kompis kompis band. Det var inte så bra. Men tack för öl. Sen åkte jag på konstskolefest som gick vidare till finlandsbåten Berns för att kolla på felstavad Kalle Anka-provocerande text på dyra skärmar (hur uttalar man egentligen 2.35:1?). Det var inte så bra det heller. Men som tur är finns shots på finlandsbåtar. Det hjälper. Så tack för bärs och järn.

Vidare så känner jag ett motvilligt tvång att ta upp Haiti-katastrofen. Det är såklart enormt tragiskt och självklart ska man hjälpa till efter bästa förmåga. Men, det här som Simon Cowell planerar göra är bara för mycket. Läs vad Owen Nicholls på NME har skrivit om detta. Och jag vet inte om det är ett brott mot mänskligheten att såhär tidigt göra Göteborgshumor av det hela men den här kommentaren till nämnda text drog åtminstone på mina mungipor:

"It's unfortunate Simon made the decision before Beyonce did her incredible "Haiti we can see your Halo" version of Halo as that would have made the perfect song choice. Other possibilities include "Single Haitis (Put A Ring On It) and Irreplahatianable."

Och, för att fortsätta mitt på tal om absolut inget orerande så tycker jag att det här är en bra låt från danska The Blue Van: Independence. Inte alls nytt eller på något sätt i ropet, men likväl en klämmig melodi. Jag har heller inte riktigt kommit över Jay Reatards bortgång, så på sistone har den här pärlan gått varm. Men nu ska jag sova, så därför lyssnar jag på Merzbows "Sphere".

Lite konsthäcklande, klubbhäcklande och några få musiktips. Det får duga. Tack och hej, leverpastej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar