torsdag 17 december 2009

Nästan en hel vecka i havet



Jag frångår min egen sanning en smula i och med det här liveklippet från 2003. Jag berättade ju i mitt förra inlägg att postrocken typ dog ut vid sekelskiftet och det var en sanning med modifikation. Postrocken dog inte mer än att termen till slut blev så urvattnad att den blev direkt oanvändbar. Explosions In The Sky är dock (trots att de inte ens var påtänkta när genren frodades som bäst) ett sånt där band som inte kan benämnas annat än som ett band som verkligen rockar post. Episkt, bombastiskt och svårmodigt är i alla fall i min bok klara värdeord för vad som brukar stämplas för postrock.

Ett intressant fakta om Explosions In The Sky är att deras album "Those Who Tell the Truth Shall Die, Those Who Tell the Truth Shall Live Forever" släpptes precis dagarna innan 11 september-attentaten och hade ett omslag prytt av ett flygplan med texten "This plane will crash tomorrow.". Tillsammans med bandnamnet och martyrvibben i titeln blir det väl kusligt.

Men, jag ska inte "terrorisera" er vidare med det där p-ordet (eller något annat ord heller för den delen). Den här katten signar ut. Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar