tisdag 22 december 2009

Gorillazine sidan 3

Nej, vi har inte fullt tagit steget till en porrblogg. Det här är Katie, 24 år gammal från Liverpool och jag återkommer till henne lite senare.

Här på ön, Storbritannien, är det också juletider naturligtvis och jag lovar att det är precis lika kallt som i Stockholm (även om Orup skrev aldrig en låt om det). I juletider är det i England också en tradition att utse en "Christmas number one" på singellistan. Årets etta: Rage Against the Machines Killing in the Name.

Om ni inte hört talas om det redan så är bakgrunden till detta en Facebook-grupp startad med syftet att sätta käppar i hjulet för Englands svar på Daniel Breitholtz - Simon Cowell. De senaste fyra åren har Cowells kreationer toppat singellistan just vid denna tid och senaste vinnaren av X-Factor (motsvarigheten till Idol) Joe McElderry skulle gjort så även han om det inte varit för ett nördigt London-par, Tracy och Jon Morter, och deras Facebook-initiativ.

Men, jag ser inte poängen. Cowell och Sony sålde fortfarande nästan en halv miljon exemplar av McElderrys The Climb (en Miley Cyrus-cover tro det eller ej). Och singeln fortsätter att sälja i stora mängder även nu efter en enorm kostnadsfri reklamkampanj, den här bataljen har varit förstasidesstoff i nära två veckor nu. Till det skall tilläggas att även Rage Against the Machine faller under Sony.

På plussidan finner vi dock stor humor. I upptakten till avgörandet i söndags framförde Rage sin låt live på BBCs Radio5, och det hela avslutades med att programledaren fick tona ut när de nådde slutets "fuck you, I won't do what you tell me" och ursäkta sig till lyssnarna med förklaringen att bandet lovat att censurera sig själva.

Och i gårdagens The Sun på "page 3" hittar jag också då bilden på Katie (som inte alls ser ut att frysa). Bildtexten med rubriken "news in briefs" (bara det) säger "Katie var upprörd över att Rage Against the Machine hade vunnit slaget om Christmas No1. Hon säger 'Jag tycker inte att en sång med titeln Killing in the Name är särskilt festlig. Julens listetta skall värma inombords, inte var fylld med fula ord.'"

Jag håller med, min juletta är Alf Robertsons Mitt land, tack Norddan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar