söndag 14 februari 2010

My shit is perfect

"I've no problem with a guy clapping his boobs together as long as he's got rhythm, and if a big fat man claps his tits together when I'm playing guitar then you're all going to remember that show!"
- Bob Log III

För många år sedan på en finlandsbåt såg jag ett enmansband spela stökig blues i en ganska tom bar runt lunchtid. Det var inte Bob Log III, det var bara ett gammalt bluesfyllo.

Bob Logs legendariska spelning på Hultsfred hade jag missat ett år eller två tidigare. Två unga svenskor fick den gången, precis som traditionen bjuder, sitta i Bobs knä under låten I Want Your Shit on My Leg. Det var gången sångaren överraskades av att de plötsligt började hångla med varann - och blev så paff att han trillade av stolen.

För er som inte känner till Bob Log III sedan tidigare kan jag säga att det är mannen till höger på bilden ovan. Värt att notera är att hans högra hand redan under barndomen efter en tragisk båtolycka ersattes av en aptass vilket gör att han kan anslå strängarna med en fart och kraft ingen annan gitarrist kan matcha.

Läser ni vidare på internet kommer ni utan tvekan stöta på texter där detta faktum ifrågasätts men man ska inte lita på allt som skrivs på internet. Lita på detta, jag skall ställa allt till rätta. Torsdagen den 11:e mars uppträder Bob Log på just en finlandsbåt under en tatueringsmässa. Då kommer kanske inte jag vara där i alla fall men alla som gillar skramlig deltablues (eller tatueringar) borde vara det.

Gillar du inte tatueringar (eller finlandsbåtar) spelar han även i Karlstad, Falun och Örebro under andra veckan i mars. Och gillar du inte Karlstad, Falun eller Örebro tillkommer förmodligen två andra datum. Håll utkik på www.boblog111.com.

Bob Logs senaste skiva, My Shit is Perfect, finns i butik och på Spotify. Den är i mitt tycke jämnare, och mer lättlyssnad, än hans tidigare alster men saknar höjdpunkter som Shit on My Leg och Boobscotch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar